کد مطلب:28737 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:128

ریشه های تعمّق (تندروی)












اكنون بنگریم كه این جریان از كجا و چگونه و چرا سر برآورد. ریشه یابی این جریان و یافتن عوامل انحراف آنها برای عبرت آموزی، مهم ترین مسئله این جریان است. این اهمّیت در حالتی فوق العاده جلوه خواهد كرد كه بدانیم بر اساس پیشگویی پیامبرصلی الله علیه وآله و علی علیه السلام، این جریان در هماره تاریخ اسلام وجود خواهد داشت و مبارزه با تندروی و افراط و هوشیاری در برابر آن، نیاز همیشگی امّت اسلام خواهد بود.

علی علیه السلام درباره تداوم این جریان فكری فرمود:

كُلَّما قُطِعَ مِنهُم قَرنٌ نَشَأَ قَرنٌ حَتّی یَخرُجَ فی بَقِیَّتِهِمُ الدَّجّالُ.[1].

هرگاه شاخی از آنها قطع شود، شاخی دیگر سر بر می آورد تا آن كه دجّال از بین باقی ماندگانشان خروج كند.

و نیز آن گاه كه خوارج در نهروان كشته شدند و به امام علیه السلام گفتند كه تمامی این گروه كشته شدند، امام علیه السلام فرمود:

كَلّا! وَاللَّهِ إنَّهُم نُطَفٌ فی أصلابِ الرِّجالِ وقَراراتِ النِّساءِ؛ كُلَّما نَجَمَ مِنهُم قَرنٌ قُطِعَ، حَتّی یَكونَ آخِرُهُم لُصوصاً سَلّابینَ.[2].

نه! به خدا سوگند، همانا ایشان نطفه هایی هستند در صُلب های مردان و زهدان های زنان. هر زمان یكی از آنان سر برون می آورد، سرش قطع می شود، تا كسی از آنها باقی نمانَد، جز مشتی دزد و غارتگر.

چنین است كه باید بیش از هر چیز به روان شناسی مارقین پرداخت و ریشه های «تعمّق» را كاوید و زمینه های این تندروی را یافت، تا مگر عبرتی باشد برای روزگار كنونی و همه عصرها.









  1. حلیة الأولیاء:54/6، مسند ابن حنبل:199/2.
  2. نهج البلاغة:خطبه 60، شرح المائة كلمة:238، بحار الأنوار:641/433/33.